Filmovi i književni predlošci

U redu, znamo da je ova tema vrlo širok pojam, ali inspiracija koju književni predlošci stvaraju filmašima nikada neće nestati. Za neke znamo da su snimani prema knjigama ili istinitim događajima, dok su drugi potpuno iznenađenje. Ovi početni primjeri spadaju u prvu kategoriju, gdje više-manje svi znamo da su potekli iz uma nekog pisca prije onog scenarističkog. Filmovi se također razlikuju u svojim žanrovima, iako se u nekoliko zadnjih godina preferiraju distopijski romani za mlade… od kojih ovdje nije niti jedan. Krenimo!

 

VUK S WALL STREETA (THE WOLF OF WALL STREET)

2013. | Martin Scorsese | Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Matthew McConaughey | biografija, drama, crna komedija

The Wolf of Wall Street, Jordan Belfort (2007.)

Film je temeljen na stvarnom liku Jordana Belforta, burzovnog mešetra iz 90-tih godina prošlog stoljeća, i njegovoj istoimenoj knjizi. Baš ta interpretacija Jordana Belforta izaziva divljenje, u glumačkom smislu, jer je Leo DiCaprio bio izniman u ulozi ovog čovjeka koji je nakon uspona i silnih muljaža na kraju dotaknuo dno. Kada bismo samo gledali glavni lik, moram priznati, Belfort nije najfinija osoba koju ste sreli, zapravo, prilično je odvratan. Nije sitan broj ljudi kojima je žao što je Oscar mimoišao Lea još jednom i otišao u ruke njegovog kolege koji se pojavljuje i u Vuku. Jedan od najvećih filmova 2013. godine.

 

ROSENCRANTZ I GUILDENSTERN SU MRTVI (ROSENCRANTZ & GUILDENSTERN ARE DEAD)

1990. | Tom Stoppard | Gary Oldman, Tim Roth, Richard Dreyfuss | komedija, drama

Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, Tom Stoppard (1966.)

Tehnički, film nije snimljen prema knjizi nego je baziran na predstavi Toma Stopparda, no likovi i radnja su inspirirani Shakespeareovim Hamletom. Jednostavno rečeno, film je briljantan! I sada nekoliko dodatnih riječi… Gary Oldman i Tim Roth su savršeno odabrani za uloge Rosencrantza i Guildensterna, pardon, Guildensterna i Rosencrantza, inače dva sporedna lika u Hamletu. Ne slažem se s kritičarima koji misle da ovo djelo funkcionira jedino na pozornici, a ne toliko na velikom platnu.

Dijalog je brz i domišljat, rad kamere nadopunjuje nedostatak lokacija, a samo djelo ispunjeno je interesantnim egzistencijalističkim pitanjima. Začuđujuće, Rosencrantz i Guildenstern ne znaju tko su ili što trebaju raditi u Elsinoreu, ali ipak uvijek znaju prave rečenice kada se Hamletova priča isprepleće s njihovom. Premisa je uvećana u dramatične svrhe, ali djeluje i kao pametni komentar na stvarni život… na kraju krajeva, nismo li svi ponekad sporedni likovi u nečijoj priči? Sigurna sam da ću ga pogledati još nekoliko puta.

 

OZ: VELIKI I MOĆNI (OZ: THE GREAT AND POWERFUL)

2013. | Sam Raimi | James Franco, Mila Kunis, Michelle Williams | fantastika, pustolovni

serijal romana Oz, L. Frank Baum (1900.-1920.)

“Kako predvidljivo”, da citiram Milu Kunis kao zlu vješticu. Baziran na romanima L. Franka Bauma, film služi i kao prequel, tj. prednastavak za poznatiju verziju, Čarobnjak iz Oza. Vizualno lijep film za pogledati na velikom platnu, no dosadni trenuci se ušuljaju s vremena na vrijeme što ne ocrtava slavu samih knjiga. Veliki i moćni Oz je gotovo kao i svaki drugi film iz ovog žanra, s razlikom da ovoj čarobnoj priči bolno nedostaje čarolije. Raimijevo šarenilo donekle može biti užitak za gledanje, no sve u svemu, nije ni do koljena svom nastavku, a još manje pričama prema kojima je snimljen.

 

ALISA U ZEMLJI ČUDESA (ALICE IN WONDERLAND)

2010. | Tim Burton | Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter | fantastični

Alice’s Adventures in Wonderland, Lewis Carroll (1865.)

Temeljen na jednoj od najpoznatijih dječjih priča ikada, pod redateljskom palicom Tima Burtona, film ima djelovanje kao i većina njegovih radova – ili ga volite ili ga mrzite. Ne postoji treća opcija. Njegov stil pripovijedanja je ukus koji se stječe s vremenom i nije za svakoga. Ako niste njegov fan, vjerojatno nećete previše uživati. Daleko od toga da film nema svojih čari, između ostalog fenomenalne izvedbe Deppa i Helene Bonham Carter. Priča je, doduše, malo jednostavna i predvidljiva, ali je Alice naravno sada odrasla. To donekle pomaže, jer mnoge stvari koje se događaju u zemlji čudesa mogu postati groteskne. Što nam još donosi, uskoro ćemo moći vidjeti u nastavku filma.

 

INTERVJU S VAMPIROM (INTERVIEW WITH THE VAMPIRE)

1994. | Neil Jordan | Tom Cruise, Brad Pitt, Antonio Banderas | romantični horor

Interview with the Vampire, Anne Rice (1976.)

Anne Rice ne treba posebno predstavljati. Davno prije nego što su filmovi o vampirima postali zaljubljene tinejdžerice i mizerni vampiri, snimali su ovakve filmove o vampirima koji su zapravo to. Film, spram knjiga iz serijala The Vampire Chronicles,  ima svojih nedostataka koje mnogi namjerno zanemaruju, jer prevlada nostalgični pogled na drugo doba. Glavni motiv knjige i filma, naravno, koncept je besmrtnosti. Taj koncept nagnao je spisateljicu na pisanje ove mračne priče nakon smrti njene kćeri, odakle i dolazi lik mlade djevojke koju u filmskoj verziji glumi Kristen Dunst.

U glavnim ulogama dekadentnog Lestata i depresivnog Louisa, bili su holivudska zvijezda Tom Cruise i tada relativno nepoznat Brad Pitt. Stavljajući scenarij sa strane, šarm filma je u lijepoj kinematografiji, zabavnim izvedbama svih glumaca i solidnoj režiji. Za nas nostalgičare, nestvarno je pomisliti kako je ovaj film objavljen prije 20 godina!

interview-with-the-vampire

 

ISKUPLJENJE (ATONEMENT)

2007. | Joe Wright | Keira Knightley, James McAvoy, Saoirse Ronan | romantična drama, ratni

Atonement, Ian McEwan (2001.)

Roman Iana McEwana o ljubavi i ratu, djetinjstvu i klasi, krivnji i oprostu pruža sve aspekte dobre pripovijesti i provokaciju koja se očekuje od ovog pisca engleske proze. Radnja se odvija u tri vremenska razdoblja, većinom u Engleskoj: godine 1935., Drugi svjetski rat i današnje vrijeme. Spomenuti rat je samo posrednik, u pozadini, između priče o izgubljenoj ljubavi i želji za iskupljenjem.

Zbog moćne izvedbe glumaca, drama je u mogućnosti koristiti svoju jedinstvenu narativnu strukturu i pesimističnu priču kako bi nam dala uistinu srcedrapajući film. Film pokriva donekle nevinu grešku djevojke iz visokoj sloja društva sve do njene odrasle dobi. Ta pogreška uništava živote, pratimo njene posljedice sve do sadašnjice, ali dobivamo i osvrt na prirodu pisanja. Bez prevelikog zalaska u detalje, film je popriličan doživljaj.

 

O ZA OSVETU (V FOR VENDETTA)

2005. | James McTeigue | Natalie Portman, Hugo Weaving, John Hurt | distopijski triler

V for Vendetta, Alan Moore i David Lloyd (1982.-1989.)

Najbolje je čuvano za kraj? Zapravo je grafički roman objavljivan kroz 80-e godine prošlog stoljeća, ali bi se moglo reći da je sada aktualniji nego ikada prije. Zastrašujuća i moćna priča o gubitku slobode identiteta u najjezivije uvjerljivom totalitarnom svijetu, stoji kao jedan od najvećih dostignuća stripovskog medija i definira rad kreatora Alana Moorea i Davida Lloyda. Glavni lik V, maskirani osvetnik s političkim ciljem i ožiljcima državne opresije na svom tijelu i svojoj psihi, isto je tako karizmatični borac za slobodu sa željom da probudi zemlju koja živi u strahu.

Maska koja predstavlja Guya Fawkesa postala je popularna iz više razloga, no ovdje je to simbol borbe protiv države, kao i skrivanje svog fizičkog lika. Fawkes nije uspio u svom pokušaju dizanja engleskog parlamenta u zrak u 17. stoljeću, ali je s ovim filmom 5.11. postao puno poznatiji i van granica Velike Britanije. Remember, remember the fifth of November of gunpowder treason and plot. I know of no reason why the gun powder treason should ever be forgot.

 

To bi bilo sve za ovaj prvi dio predstavljanja filmova inspiriranih književnim predlošcima. Nadam se da se ustrajali i uživali u čitanju. Kao što se može vidjeti, ovo je bilo žanrovsko šarenilo bez određene teme, no možda u budućim postovima i to promijenim. Imate li vi svoje prijedloge?

Što biste još stavili na ovu listu?

  • Facebook