Pomicanje granica mašte ili kako pisati fantasy

Pisanje zahtjeva malo vremena i puno strpljenja. Kako biste saznali nešto više o karakteristikama pojedinih žanrova ili možda pronašli svoj pravi put u pisanju, nakon članka o krimi romanima, sada dolazi na red…

Fantastika, ili češće upotrebljavan pojam fantasy, žanr je fikcije koji obično koristi magiju i druge nadnaravne fenomene kao primarni zaplet ili temu. Općenito se razlikuje od znanstvene fantastike i horora time što ne ide u smjeru znanstvenih i sablasnih tema. Unatoč tome, postoji dosta preklapanja između ova tri žanra, a svi su zapravo podžanrovi spekulativne fikcije (širi literarni žanr koji obuhvaća svaku fikciju s elementima natprirodnog, fantastičnog ili futurističkog).

U fantasy ubrajamo sva opisivanja i zbivanja koja u stvarnom svijetu nisu moguća. Likovi koje fantastika stvara strani su svakodnevnoj razumskoj zbilji. I ovdje postoji velik broj podžanrova, a oni od “posjećenijih” su suvremeni fantasy (smješteno u stvarnom svijetu, ali uključuje magiju ili druge natprirodne elemente), dark fantasy (s elementima horora), povijesni fantasy (povijesna fikcija s elementima fantastike), fantasy za djecu (dječja literatura s elementima fantastičnog), mitska fikcija (s korijenima ili inspirirana mitovima, folklorom i bajkama), paranormalni romantični, steampunk, itd.

Neka od većih imena i različitih stilova/svjetova su J.R.R. Tolkien sa Hobitom, Lewis Carroll s Alisom u zemlji čudesa, J.K. Rowling sa Harry Potterom, George R.R. Martin s Igrom prijestolja, Ursula K. Le Guin općenito (puno skraćenih imena, zar ne?).

Moj osobni favorit je Douglas Adams sa svojim serijalom Vodič kroz galaksiju za autostopere, ili kako je često reklamirano na koricama – trilogija od pet knjiga.

I’d far rather be happy than right any day.

Koji su to elementi potrebni za priču? Ideja, premisa, osnovna misao oko koje će se priča kretati. Okolina, svijet u kojem će se vaša priča odigravati, može biti poznat, ali i u potpunosti nov. Likovi, vanzemaljci nisu obavezni. Konflikt ili glavna prepreka.

  • RADNJA I STRUKTURA

Zaplet je naravno najvažni dio romana, i zato bi bilo dobro planirati obrate u radnji unaprijed. Ako ste zainteresirani koji su to klasični obrati, obratite pažnju (igra riječima je namjerna):

  • otkrivenje, glavni lik iznenada otkriva svoju pravu prirodu ili identitet (ili drugog važnog lika),
  • flashback, otkriva značaj događaja iz prošlosti,
  • poetska pravda, ironični obrat gdje lik biva nagrađen ili kažnjen zbog svojih akcija,
  • deus ex machina, neočekivani, umjetni ili malo vjerojatni lik/izum/događaj biva uveden kako bi riješio glavni konflikt.

Ovaj žanr se najčešće piše u trećem licu, tj. postoji narator koji po potrebi objašnjava radnju i situacije. Postoje i oni koji se odluče pisati u prvom licu, ali tu stoji prepreka jer tako možete staviti samo perspektivu svog lika, ono što on vidi i osjeća. A kako se u fantasyju grade vlastiti svjetovi, to može biti prilično ograničeno.

A sada, prolog. Iako izdavači često zanemaruju romane koji počinju s prologom, on može biti od [pullquote-left] Postavite atmosferu ili pozadinu prije nego što počnete predstavljati glavne likove. [/pullquote-left] koristi, posebno ako želite postaviti atmosferu ili utvrditi važnu pozadinu prije nego što počnete predstavljati svoje glavne likove. George R.R. Martin svaku svoju knjigu iz serijala Pjesma leda i vatre započinje prologom i jasno je zašto su tamo, pomažu mu da odredi konflikte određene knjige kroz iskustva jednokratnih likova.

Sukob dobra i zla je česta tema u fantasyju, što rezultira scenama borbe. Kako su ljudi, među piscima, u manjini koji mogu iskustveno pisati scene borbe, istraživanje strategija, tehnika i pokreta je važan dio pisanja zanimljivih i uvjerljivih borbenih scena.

  • LIKOVI

Razmislite o svojim likovima, odlučite kako će izgledati, kako će se ponašati i razmišljati. Uvijek pomaže da ih stvorite sa što više detalja. Ne zaboravite i na sporedne likove koji će pomoći vašim protagonistima na njihovim potragama ili putovanjima jer ne mora svaki heroj biti vuk samotnjak. Kao što kažu, nemojte pisati priču o jednoj osobi, napišite priču o putovanju jedne osobe (kako doslovno tako i u prenesenom značenju).

Sjećate se prošlog članka i kako je važno pisati interesantne likove, a ne simpatične? Ne zaboravite podariti svojim likovima i pokoju manu, jer savršeni lik je dosadan, bez obzira na prepreke koje prevaziđu.

Smišljanje imena u ovom žanru je zabavno koliko i tegobno. Svi volimo biti drugačiji u svojem pisanju i davanju imena likovima, ali treba obratiti pozornost na okolinu i vremenski period radnje. [pullquote-right] Komplicirano ne znači uvijek i maštovito. [/pullquote-right] Google, ili bilo koji drugi način pretraživanja, vam je ovdje najbolji prijatelj. Postoje brojne baze podataka gdje možete pronaći inspiraciju, ali možete i sami smisliti ime ili kombinaciju imena. Samo bez previše apostrofa, zaredanih samoglasnika ili suglasnika. Komplicirano ne znači uvijek i maštovito.

  • TEMA I SVJETOVI

Općenito, fantasy stvara odmak od stvarnosti koju znamo – žanr u kojem se gotovo bilo što može dogoditi, sve dok je dio dobre priče i možete je napraviti uvjerljivom. Naravno, kada krećete u poduhvat pisanja, prvo morate odabrati kakvu ćete fantastiku pisati, odlučite hoće li to biti srednjovjekovna, futuristička ili neki drugi vremenski period.

Često se u pisanju kaže “pokažite, ne govorite”, što je manje primjenjivo u fantasyju gdje predstavljate dosad nepoznati svijet. Ovdje imate priliku s vremena na vrijeme ubaciti infodump, tj. paragraf s opisom ili zasebnom naracijom koja je potrebna za pozadinsku priču u toj sceni. Pišite bogate opise mjesta i događaja, ali nemojte pretjerati jer će tako radnja postati sporom. Zapamtite, ne opisujte svijet ako nije potrebno. Nemojte misliti da je stvaranje svijeta gubitak vremena, iako se većim dijelom neće pojaviti u završenom djelu.

Magija je najčešće neizostavan dio žanra, ali ona mora biti i ograničena. No, to ne znači [pullquote-left] Magija je najčešće neizostavan dio žanra, ali ona mora biti i ograničena. [/pullquote-left] da svejedno ne može biti centralna za vaše likove i stvoreni svijet.  Istražujte folklor i tradicije koje su povezane s magičnim elementima. Održavajte razinu dosljednosti u pravilima vašeg zamišljenog svijeta. Gubi se na zanimljivosti ako likovi nemaju ograničenja sa svojim magičnim sposobnostima jer bi onda bilo gotovo i prije nego što knjiga započne.

 

Postoje dobri romani s osrednjom radnjom, ali izvanrednim likovima, isto kao i dobri romani s osrednjim likovima, a fenomenalnom radnjom. Za uspješnu priču, barem jedan od ovih segmenata mora ispunjavati standard čitatelja. Pronađite svoj stil i ne mijenjate ga kroz knjigu, jer to može zbuniti publiku i činiti se amaterskim.

Izbjegavanje klišeja se ostavlja na izbor piscu. Ako ih koristite, prilagodite ih svom načinu pisanja. Kako biste dobili dobre zamisli, pokušajte se fokusirati na jednostavne stvari oko sebe. Na primjer, ideju za Zvjezdanu prašinu, fantasy roman Neila Gaimana, pisac je dobio kada je vidio polje i kameni zid s rupom u njemu. Tako jednostavno.

Bilo kako bilo, za pisanje fantasyja potreban je znatiželjan um. Čest savjet je i da zapisujete svoje interesantnije snove koji mogu postati izvrstan model za ovaj tip fikcije. Moć fantazije je u njezinoj beskonačnosti, u istraživanju ljudske mašte. Budite kreativni i ne bojte se isprobati nešto novo.

Dijana Druškić

Jedan od onih "socially awkward" pisaca generacije Y koji voli koristiti fraze na engleskom i pronalazi radost u pisanoj riječi. Odrasla na britanskim serijama, sarkazam nosi kao drugu kožu. Misli kako ponekad mane mogu postati prednosti - nejasno je pod koju kategoriju spada magisterij Komunikologije.

  • Facebook